Toerfietser Weblog

Volgt de fietsbelevenisen van Hans de Groot,
toerfietser sinds 2003.
Ik fiets om te bewegen,om te genieten van de geleverde prestaties, om samen tochten te maken, om nieuwe wegen te ontdekken en om van de natuur te genieten.

woensdag 5 maart 2014

Voorrijden Prestatietocht 2014

Het was een kleine wereld toen ik vanochtend om 08.35 uur op de fiets stapte om de Prestatietocht van dit jaar voor te rijden.
Afgelopen zaterdag met Ruud W. afgesproken om de tocht bij goede weersomstandigheden te fietsen. Helaas stuiterde Ruud van de weeromstuit van deze beslissing al vrij van z'n fiets zodat het voorrijden op losse schroeven kwam te staan.
Gelukkig kreeg ik zelf gisteravond groen licht om op woensdag een dag vrij te nemen en dus besloot ik om de tocht solo te gaan voorrijden.

Langzaam trekt de mist op


Zoals gezegd was het dus een frisse en kleine wereld toen ik vanuit Zwolle-zuid richting de Poppenallee fietste om daar de route op te pikken. In een rustig tempo (ik moest immers nog een heel eind) fietste ik door mist richting de Lemelerberg. Op de top van de berg was dit keer geen fles wijn te verdienen en dat was op zich jammer want ik kwam zowaar als eerste boven.........
Na de Lemelerberg loopt de route helemaal om Ommen heen via Archem, Junne en Stegeren, reden hiervan is dat er bij Ommen erg veel aan de wegen gewerkt wordt. Van mij mag de route zoals ik 'm vandaag gefietst heb ook de komende jaren gehandhaafd blijven omdat het landschappelijk een erg mooie toevoeging is. Tussen Ommen en Balkbrug wordt weer ingehaakt op de traditionele route.
Om dat er vandaag een W-NW wind staat heb ik die vanaf Ommen tot aan Ruinen schuin tegen en vanaf Ruinen tot De Weerribben tegen, tel daar bij op dat de vaste 1e stop bij Poortman in Veeningen niet door ging vanwege 'closed' en de eerste tekenen van vermoeidheid die zich aandienen zijn verklaard.
Pas op de Brink in Ruinen, na 82 kilometer, kan ik uit de wind en in de zon plaatsnemen op een terras. Helaas valt de appelpunt een beetje tegen en bovendien zwaar op de maag maar de koffie kwam precies op tijd.
Vanaf Ruinen dus wind tegen tot aan De Weerribben, omdat de benen sowieso al een beetje volliepen zakte het tempo naar verontrustende waarden. Het werkt op die momenten ook niet echt mee dat de wegen richting De Weerribben vooral lang en recht zijn.....

Even de spieren ontspannen ter hoogte van Holtinge
Als ik op een gegeven moment het fraaie landgoed van de Heerlijckheid Eese opfiets weet ik dat De Weerribben niet heel ver weg meer zijn en na Basse bereik ik na, ca.120 km, Kalenberg, waar ik nog snel even een broodje kaas en koffie bestel alvorens de tocht, dwars door de Weerribben, te vervolgen richting Blokzijl. Vanaf dan speelt de wind meer en meer in mijn voordeel wat ook wel nodig is want de vermoeidheid slaat toch wel in alle hevigheid toe.
Toch trap ik stug door (ik kan ook niet anders want ik moet weer naar huis) en via St.Jansklooster fiets ik door naar Zwartsluis.
Inmiddels begin ik wel in te zien dat zo'n afstand in je eentje fietsen aan het begin van het wegseizoen misschien een beetje te veel van het goede is en ik begin te mijmeren over een mannetje of 10 die mij uit de wind houden. Helaas moet ik ook de laatse kilometers geheel op eigen kracht volbrengen, wat uiteindelijk ook wel lukt maar van harte gaat het lang niet. Op de Verkavelingsweg tussen Hasselt en  Zwolle geeft mijn tellertje nog 23.5 km per uur aan..........
Uiteindelijk fiets ik om precies 17.00 uur weer de straat in na 172.5 km.

Eindconclusie:
De route van de Prestatietocht ligt er prima bij, de Lemelerberg is nog even hoog, de uitbreiding bij Ommen is een opwaardering van de tocht, Poortman in Veeningen is op woensdag gesloten, er is nog geen klinker minder in het Drentse land, Café De Weerribben in Kalenberg heeft geen broodjes gezond, De Weerribben zijn altijd mooi  ook al ben je nog zo moe....
Hopelijk wordt de Prestatietocht dit jaar wel weer verreden en gooien de weergoden dit maal geen roet in het eten, want deze klassieker is en blijft een fraaie tocht !


2 opmerkingen:

  1. 172 km oorspronkelijk is de tocht 150 km geweest!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Henk,

    de 172 km is vanaf huis tot aan huis. Ik verwacht vanaf De Vrolijkheid tot aan de Vrolijkheid ongeveer 164 km. Door de extra kilometers rond Ommen.

    Gr.
    Hans

    BeantwoordenVerwijderen